Weer een week om - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Gerard en Marja Boeters - WaarBenJij.nu Weer een week om - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Gerard en Marja Boeters - WaarBenJij.nu

Weer een week om

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Marja

17 September 2015 | Nepal, Kathmandu



Vandaag alweer twee weken in Nepal, Kathmandu. Ik heb het idee dat ik hier al veel langer zit.
Ik zal mijn verhaal in etappes doen.
The Valleyguesthouse
Hier verblijf ik sowieso twee maanden.
Ik heb een grote kamer en uitzicht op de straat vanuit mijn bed. Hier zie je het leven voorbij gaan
dat al vroeg begint. Het is een komen gaan van mensen en verkeer.
Ik word rond zessen al gewekt door een geluid van metaal op metaal. Er zit een klein metaal bedrijfje naast het guesthouse.
Beneden beginnen ze rond half zeven te schuiven met de houten stoelen om schoon te maken en dat is ook hoorbaar. Een keer in de week maken ze mijn kamer schoon en krijg ik een schone handdoek. Dus echt uitslapen gaat hem niet worden.
Hier hebben we een keuken die voor de vrijwilligers is. Het personeel is ontzettend aardig.

Marinkahome
In het huis, als ik ochtenddienst heb, homework class van zeven tot acht, daarna tandenpoetsen na het eten uiteraard.
Ik heb nu bergschoenen gekocht dus kan ik nu met ze meelopen.
Dan schoonmaken de kamer of groenten.Om twee uur naar huis.
Middagdienst vanaf een uur, ik werk dan tot zes uur zodat ik voor het donker weer thuis ben. De kinderen komen na vier uur weer thuis. En dan kunnen we spelen. Deze week hebben ze vanaf maandag vrij. Dinsdag hebben we de childrenday gehad. Stoelendans, spijkerpoepen, bingo met cadeutjes en nog een Nepalees spel. Het kind staat met een stok van een meter in de handen en houdt deze omhoog. Ze is geblinddoekt, ze wordt drie keer rond gedraaid en nu moet het een stuk lopen naar een aardewerken pot. Deze pot staat omgekeerd op een emmer. Als het kind denkt dat het er is slaat zij met de stok de pot stuk. Na het viertiende kind was de pot stuk. In de pot zitten allerlei lekkerheden in.
We zijn bezig om een deken te breien en te haken. De kinderen willen graag leren haken. Sommige kunnen al breien. Het zal er op uit draaien dat ik alles moet doen. Maar we zullen zien.
Ik heb ook al wat 3D kaarten met de wat grotere kinderen gemaakt. Met de kleinere maak ik gevlochten matjes. Hier is het geen, mem me zoals in Ghana , maar didi als ze mijn aandacht willen hebben.
De namen wordt erg lastig, ik probeer per dag 3 namen te leren.
Ik ben nog met een van de jongens meegeweest naar het ziekenhuis. Het gaat precies als in Ghana. Op je beurt wachten en een stoel opschuiven voor de volgende beurt. De dokter kijkt ook nog even naar mijn knie. Artrose was zijn constatering. Hij zal wel even pillen voorschrijven. Glucosamine zei ik maar die slik ik al.


Cultuur
Ik ga met Joke regelmatig op route. Gisteren zijn we naar een vrouwenfestival geweest. Daar komen Hindoestaanse vrouwen gekleed in prachtige rode/groenen gewaden naar Pasupatinath. De heilige tempel van de Hindoestanen. Er was geen doorkomen aan. Ik heb 160 foto's genomen.
Ik ben in Tamel geweest. Tamel is beroemd om zijn outdoor winkeltjes. Ik heb daar bergschoenen en een jack gekocht. Ik zal de bergschoenen zoveel mogelijk dragen, dit om mijn knieën te ontzien. Het is erg bergzaam en de paden zijn niet altijd geasfalteerd. Tamel heeft kleine straatjes met veel kleine winkeltjes. Op iedere hoek zie je ontzettend veel elektrische bedrading, alles op een kluitje. Zoek maar uit welke draad je nodig hebt.
Regelmatig lopen we langs de Stupa, een ontzettende prachtige plek in Kathmandu.
Vandaag hebben we ons ingeschreven voor een workshop. Thanka schilderen. Als alles meezit duurt het 1 1/2 week.We gaan het beleven. Het is wel duur maar wel heel mooi. Ik koop nog een mooie sjaal en laat een Nepalese broek en tuniek maken. Foto volgt.

Nu luitjes jullie weten weer wat van mij.
Ik vind het heel leuk als jullie reageren.
Dikke kus Marja

  • 17 September 2015 - 14:17

    Nettyklaassen:

    Hoi marja
    Eindelijk gevonden. Ghana of se site van een stel wat aan het fietsen is kwam te voorschijn. Je maak lange dagen. Wel een nieuwe ervaring. kleuriijk land volgens mij. Veel succes
    liefs netty

  • 17 September 2015 - 14:45

    Marga:

    Hallo lieve Didi,
    Natuurlijk reageer ik op je verhaal. Wat heerlijk om je te lezen. Wat een prachtige foto's heb je weer gemaakt. Je neemt me mee in je belevenissen. Mooi om te horen dat het goed met je gaat (op je knie na dan)
    Hier alles z'n gangetje. Het wordt al aardig herfst op ameland. Net een flinke wandeling gemaakt. beetje trainen voor de Amsterdam City Walk van 17 km.
    Nou didi pas goedop jezelf en neem genoeg rust want de dagen zijn lang. Ben benieuwd naar je Nepalese outfit.
    Dikke knuffel.

  • 17 September 2015 - 15:38

    Leo Boeters:

    Hoi Mar,
    In twee weken tijd heb je aardig je plekje gevonden als ik je verslagen lees. Ik blijf het knap vinden deze initiatieven. En alleen al de voorbereidingen voor zo'n reis. Alles uitzoeken. En dan alles in 1

  • 17 September 2015 - 19:22

    Anneke Van T Hoff:

    Lieve zus,Wat maakt je weer mooie dingen mee .Wat een belevenis om in z'n land alleen daar op af te gaan.Petje af hoor!Wel gezellig dat je daar iemand hebt ontmoet om samen dingen te ondernemen.Ben je al gewent aan de temperaturen daar?Goede schoenen heb je daar zeker wel nodig.Succes met je Thanka schilderen.Jij pakt toch ook alles aan hoor!Super !!!!
    Dikke kus zus Anneke

    Vannacht om 3uur thuis gekomen.Mooie tijd gehad.

  • 17 September 2015 - 22:14

    Anneke:

    Hoi Mar, de tweede week alweer om.
    Wat leuk om te lezen over het leven daar en wat je allemaal beleefd, geweldig.
    Een cursus schilderen echt iets voor jou, ben benieuwd.
    Heel bijzonder allemaal.
    Veel plezier en succes met alles.
    Liefs en groet, Anneke

  • 17 September 2015 - 22:14

    Marja Paulus:

    Lieve Mar, wat vervelend dat je zo een last van je knie hebt ik hoop dat het met de juiste schoeisel en pillen beter gaat. Ben benieuwd naar je workshop, lijkt mij ontzettend leuk. Hoe zijn de kids in Nepal? Verschilt het erg met de kids uit Ghana? Fijn dat je een maatje hebt gevonden in Joke, is zij ook vrijwilligster en tot hoe lang blijft zij? Het is ontzettend leuk om je verhalen te lezen Mar, dus blijf regelmatig schrijven. Heel veel liefs en een dikke kus xXx

  • 17 September 2015 - 22:27

    Mariek Boet:

    Mamsie!
    Top om te lezen, wat ben je góed bezig!!
    Gelijk wat hersentraining met de namen ;)
    En tja....reageren, euh iedereen hierboven zegt alles al wat ik wilde zeggen:
    Goed bezig, didi
    Liefs

  • 18 September 2015 - 16:05

    Margaroemer :

    Hoi marja ,tof om je berichten te lezen ,zo te lezen is het geen Ghana ,maar ben blij dat je het naar je zin heb ,geniet daar van ,liefs Marga

  • 19 September 2015 - 10:03

    Leo Boeters:

    Een deel van mijn schrijven is weg gevallen:
    En dan alles in 1

  • 20 September 2015 - 00:25

    Trees:

    Hoi Marja, Leuk weer van te horen. Wat een belevenis. Heel bijzonder. Lieve groet van Aad en mij.

  • 20 September 2015 - 13:09

    Walter Van Klink:

    Hallo Marja

    Geniet van het prachtige land, haar cultuur en vooral de bijzonder aardige en lieve mensen.
    In welk deel van Kathmandu zit je? Vlakbij de Thamel?
    Doe Gerard straks de groeten van mij.

    Groeten Walter

  • 20 September 2015 - 14:15

    Tilly:

    Hallo Marja

    Ik ga het op deze manier proberen om je te bereiken. Hoorde van Anneke dat je het via waar ben ik te bereiken bent. Het lukt niet echt met facetime. Alles ok Mar? Eerst doe ik je de groeten van Marja Beentjes, Marie Louise en Tineke Vermorken. Gisteren met z'n 4en de dam tot dam gewandeld, was gezellig, super mooi weer, goed sfeertje dus helemaal leuk. Voor mij gaat de tijd nu snel, het is zooooooo oktober. Woensdag starten met nieuwe cursus schilderen. Wat fijn dat je daar ook de kwast pakt. Leuk Mar,ben benieuwd naar het resultaat. Vanmorgen met Joke naar Bergen gefietst, altijd gezellig daar. Er was een Brocante markt, lekker gesnuffeld. Ik zou zeggen, maak er wat van, we spreken elkaar. Warme omhelsing, Til en Leo.

  • 21 September 2015 - 15:33

    Jacinta Hoogland:

    Lieve Mar,

    Wat leuk om zo met je mee te reizen in jouw wereld waar je nu inzit!
    Hier gaat het leven gewoon door en de weken vliegen om. Dat zal toch bij jou wel even anders zijn!
    Wat een andere wereld waar je nu inzit en je zult je wel beseffen wat een rijkdom wij hier hebben. En hoe goed Nederland georganiseerd is!
    Krijg je DIDI kleren? Ja en die namen onthouden is toch je ding al niet net als bij je zussen. Als je Sint wilt roepen gaat het ook meestal zo: He Wil eh Yvon he Ien An ohnee Sint!!!
    Maar deze namen zijn natuurlijk heel anders, haha!
    Geniet van je workshop en stuur maar een foto hoe het is geworden?
    Jessey groeit en bloeit al uit tot een klein lief mannetje met blozende wangen. Hij kijkt en lacht en het is volop genieten! Leuk hoor oma zijn.
    Doe voorzichtig met de knietjes, goede warming up in de morgen, dus voor zessen nog even!!!

    Lieve zus, spreek je weer gauw, jezus

  • 22 September 2015 - 16:35

    Marja:

    Lieve Mar wat ziet het er gezellig uit.
    Super zeg, heel veel groetjes uit Winterberg.
    Ik ben erg benieuwd naar je schilderkunsten :) succes
    XXX

  • 24 September 2015 - 16:32

    Cees:

    hoi didi marja,
    je heb al aardig je draai gevonden zie ik, leuke foto"s. Lekker met de kinderen bezig zijn top van je. Gelukkig word het weer straks wat beter. Hier is het ook herfst aan het worden, wat een regen al loopt het bij ons het putje in. Lastig met je knie dat je niet zo mobiel ben, is het dat onwillige been van je. Rustig aan een beetje en geniet er lekker van.
    kus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

kinderhuis hanukkah

Recente Reisverslagen:

27 November 2015

Het is voorbij!

18 November 2015

Tweede gedeelte

18 November 2015

Verslag

13 November 2015

Pokhara

04 November 2015

Gerard is gearriveerd
Gerard en Marja

Beste mensen, Nog 1 1/2 week dan gaat de reis beginnen naar Ghana. Gerard voor het eerst, ik voor de 2e keer.We hebben er ontzettend veel zin in. De koffers raken overspannen, wat gaat er weer veel mee. En natuurlijk ook brieven en kleinigheidjes van vrijwilligers die er al geweest zijn en met kinderen corresponderen. Ik wil jullie natuurlijk wijzen op het gironummer 466346 gjh boeters voor donaties ovv. Ghana. Wie niet waagt wie niet wint? We houden jullie op de hoogte van de reis en de belevenissen in het kindertehuis Hannukkah. Tot horens en schrijvens.

Actief sinds 13 Okt. 2009
Verslag gelezen: 586
Totaal aantal bezoekers 24154

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2009 - 08 December 2009

kinderhuis hanukkah

Landen bezocht: